Sări la conţinut

Arad – nume de navă

25/01/2014

Deşi nu a fost un oraş maritim, oraşul Arad a fost „naşul” mai multor nave aparţinând statelor din care a făcut parte de-a lungul timpului. Alături de acestea, au existat o serie de alte ambarcaţiuni cu denumirea „Arad”, acestea fiind, cel mai probabil, denumite după oraşul Arad din Israel – pomenit inclusiv în Biblie[1].

Revenind la cele botezate după oraşul Arad de pe Mureş, menţionăm  vasul cu aburi „Arad”, construit în Tyne, de către Wigham Richardson & Co, la şantierul naval Neptune, Low Walker. A fost lansat în 30.09.1901, fiind definitivat la 30.11.1901. Dimensiunile sale au fost 5900 dwt, 3927 grt, 2431 nrt, 366.0 x 48.2 x 25.1 picioare (111,52 m lungime, 13,83 m lăţime maximă, 6,77 m adâncime). Propulsia, asigurată de J Wigham Richardson & Co, Low Walker, era făcută cu motoare T3cyl (22.5, 40 & 66 x 48ins), 361 cai putere nominali (nhp). Atingea o viteză de 10-11 noduri. Contractul a valorat 70936 lire sterline. Nava a fost deţinută de la 30.11.1901 de către Adria Magyar Királyi Tengeri Gőzhajózási Részvénytársulat Fiume (Royal Hungarian Sea Navigation Co Adria Ltd, Fiume), intrând în proprietatea The Shipping Controller, London, la 22.02.1919, ca parte a despăgubirilor de război pentru Regatul Unit. În 1914 a fost utilizată pentru comerţ cu minereu de fier între Germania şi Suedia. A lovit o mină în apropiere de Terschelling (Olanda) la 13.03.19019, în timp ce naviga de la Delfzijl la Rotterdam. A fost eşuată pentru a evita scufundarea, fiind declarată total avariată în 20.03.1919.[2]

Vaporul Arad (1901) - copyright-ul imaginii aparţine Magyar Muszaki és Közlekedési Múzeum (Muzeul Maghiar al Tehnologiei şi Transporturilor))

Vaporul Arad (1901) – copyright-ul imaginii aparţine Magyar Muszaki és Közlekedési Múzeum (Muzeul Maghiar al Tehnologiei şi Transporturilor))

Mai târziu, după cum putem observa din ediţia filatelică din 1961 a Republicii Populare România, există cabotierul[3] „Arad”.

Serie de timbre, incuzând cabotierul Arad

Serie de timbre, incuzând cabotierul Arad

Timbru - Cabotierul Arad

Timbru – Cabotierul Arad

Plic filatelic - Cabotierul Arad

Plic filatelic – Cabotierul Arad

Plic filatelic (verso) - Cabotierul Arad

Plic filatelic (verso) – Cabotierul Arad

Alături de aceste două nave, publicaţiile străine pomenesc o serie de alte ambarcaţiuni numite „Arad”, care au navigat, sub diferite pavilioane, o lungă perioadă de timp.

Los Angeles Herald (04.12.1901

Los Angeles Herald (04.12.1901)

Nava Arad, avariata la San Francisco

Nava Arad, avariata la San Francisco

The Barrier Miner (Broken Hill, New South Wales, Australia), 03.02.1909

The Barrier Miner (Broken Hill, New South Wales, Australia), 03.02.1909

Marinar înecat într-un accident în timpul încărcării unei nave numite Arad, în Melton, Australia

Marinar înecat într-un accident în timpul încărcării unei nave numite Arad, în Melton, Australia

The Gadsden Times, 01.09.1973

The Gadsden Times, 01.09.1973

2 marinari morţi într-un incendiu la bordul navei cargo israeliene Arad, în Pascagoula, Mississippi, SUA

2 marinari morţi într-un incendiu la bordul navei cargo israeliene Arad, în Pascagoula, Mississippi, SUA


[3] Cabotierul sau navă de cabotaj este o navă de tonaj mic și zonă de navigație redusă, în apropiere de coastă între porturi apropiate situate în mări diferite sau în aceeași mare; vezi Ilie Manole, Gheorghe Ionescu: Dicționar marinăresc. Editura Albatros, București, 1982

No comments yet

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat: